Nieuws & Agenda

Home / Nieuws & Agenda / Nieuws / Algemeen / 

Technolab blijft in ontwikkeling

De basisscholen weten de weg naar het Technolab inmiddels goed te vinden. Er zijn weinig dagen waarop hier geen basisschoolleerlingen te vinden zijn. Dat het zo’n succes is, is terug te zien in het reserveringssysteem. En ze blijven hier in ontwikkeling, er komen steeds meer workshops bij.

Door subsidie vanuit STO subregio Oldenzaal kon het Technolab gerealiseerd worden. Het programma en de middelen en materialen daarvoor konden met behulp van deze worden aangeschaft. Op deze manier kunnen de groepen 7 en 8 van maar liefst 37 basisscholen een programma vol Techniek en Technologie volgen die zij zelf op school niet op deze manier kunnen aanbieden. Een bezoek aan het Technolab heeft echt een meerwaarde voor de leerlingen van de basisschool, maar ook voor de leerlingen van het VO.

De basisscholen weten de weg naar het Technolab inmiddels goed te vinden. Er zijn weinig dagen waarop hier geen basisschoolleerlingen te vinden zijn. Dat het zo’n succes is, is terug te zien in het reserveringssysteem. En ze blijven hier in ontwikkeling, er komen steeds meer workshops bij. Voor de groepen 7 was tot voor kort alleen de Botenchallenge te boeken. Daar komt binnenkort een nieuwe uitdaging bij. Ook voor de groepen 8 is een nieuwe workshop ontwikkeld.

Kettingreactie

Deze activiteit is ontstaan vanuit een terugkerende vraag van de leerkrachten van groep 7 of ze nog een keer in het Technolab konden komen. Dit was tot op heden niet mogelijk. Door de terugkerende vraag hebben de docenten van het Technolab de Kettingreactie ontwikkeld.

De kettingreactie is een educatieve activiteit waarbij kinderen worden uitgedaagd om samen te werken en creatieve oplossingen te bedenken om een reeks opeenvolgende acties te creëren. Het doel is om een grote kettingreactie te bouwen met de groep, waarbij de ene actie leidt tot de volgende, zoals een dominospel dat omvalt. Tijdens de workshop worden de kinderen aangemoedigd om na te denken over oorzaak en gevolg, probleemoplossing, samenwerking en creativiteit.

De kinderen werken in groepen en krijgen een verscheidenheid aan materialen, zoals dominostenen, knikkers, hellingen, touwen en andere objecten om hun kettingreacties te bouwen. Ze moeten samenwerken om te beslissen welke acties ze willen creëren en hoe ze de materialen kunnen gebruiken om dit te bereiken. Missen ze onderdelen , dan gaan ze deze met behulp van bijvoorbeeld de lasersnijder maken.

Door deel te nemen aan de workshop Kettingreactie leren kinderen verschillende belangrijke vaardigheden en concepten. Ze ontwikkelen hun probleemoplossende vaardigheden door te experimenteren, fouten te maken en oplossingen te vinden. Ze leren ook kritisch denken door te begrijpen hoe de verschillende onderdelen met elkaar interageren en hoe kleine veranderingen grote gevolgen kunnen hebben.

Deze workshop staat in het nieuwe schooljaar open en is dan te boeken. Echter kunnen leerkrachten van groep 7 deze workshop pas boeken als ze de Botenchallenge gedaan hebben. Het is belangrijk dat leerlingen al kennis hebben gemaakt met bepaalde technologieën en al vertrouwd zijn geraakt met de materialen waar de leerlingen zowel met de Botenchallenge als met de Kettingreactie mee in aanraking komen.

Workshop Kunststofstraat

De workshop Kunststofstraat is bedacht om kinderen van groep 8 bewust te maken van kunststof, recycling en duurzaamheid en hen aan te moedigen verantwoordelijk om te gaan met kunststof materialen. Ze leren hoe ze kunststofafval kunnen hergebruiken en recyclen. Ook kunnen ze hierdoor geïnspireerd worden om creatieve oplossingen te bedenken voor het gebruik van kunststof in hun dagelijks leven.

In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met verschillende machines en worden er van kunststofafval 2 zelfgemaakte kunststofproducten gemaakt. Ook zien leerlingen mooi hoe het proces van recycling wordt vormgegeven.